سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب خواندنی

آیا در بر همان پاشنه مىچرخد؟

آیا در بر همان پاشنه مى‌چرخد؟


 

  • آیا در بر همان پاشنه مى‌چرخد؟
    به گزارش مجله اقتصادی صلح

    این روزها هرچه به مراسم تنفیذ و تحلیف دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى نزدیک میشویم گمانه زنى ها درباره ترکیب کابینه دولت دوازدهم بیشتر و بیشتر مى شود و لیست هاى احتمالى مختلفى از ترکیب کابینه به گوش مى رسد.

    واقعیت این است که به اذعان بسیارى کابینه دولت یازدهم براساس ملاحظات خاصى شکل گرفته بود . شرایط بحرانى کشور در سال 1392 و مجلس غیرهمسو با دولت در آغاز دولت یازدهم امکان کابینه اى متفاوت را کاهش داده بود و رییس جمهور صرفا به وزرایی با تجربه بالا و ریسک ردصلاحیت پایین براى عبور از آن دوران بحرانى و راى اعتماد از مجلس قبل رو آورده بود . وزاریی که به نظر مى رسد برخى از آنها نه همسو با اهداف بلند دولت که در مذاکرات پشت پرده تعیین شده بودند .

    اما شرایط سال 1396 با شرایط سال 1392 در معرفى ترکیب کابینه بسیار متفاوت است . مجلس تا حدود زیادى با دولت همسو است و انتظارات از کابینه دوم دولت آقاى روحانى فراتر از کابینه اول است . اگر در سال 1392 مهمترین رسالت دولت آقاى روحانى مذاکرات هسته اى و رفع تحریم ها بود امروز غیر از تلاش براى حفظ دستاوردهاى حداقلى برجام، مدیریت و حل چالش هاى جدى عمدتا اقتصادى ایران از رسالت هاى دولت است . چالش هایی که با آنکه همه ابزارهاى حل و مدیریت آنها در دست دولت نیست اما گسترش ابعاد این چالش ها به معنى ناکارآمدى دولت دوازدهم قلمداد میشود . چالش هایی همانند چالش شبکه بانکى کشور، حالش نرخ بیکارى بالا ، چالش صندوق هاى بازنشستگى و غیره .

    اما متاسفانه اسامى که در گمانه زنى اعضاء کابینه شنیده مى شود حکایت از ادامه یک روند معیوب در انتخاب اعضاى کابینه دارد . باز هم اسامى به گوش مى رسد که عمدتا در دولت هاى آقاى هاشمى و بویژه خاتمى داراى مسوولیت هاى بالا در سطح وزارت یا معاونین وزیر بوده اند . واقعیت این است که چالش عدم اعتماد به جوانان و عدم جانشین پرورى، امروز گریبان مدیریت کلان کشور در همه بخش ها بویژه دولت را گرفته است . اسامى که اعلام مى شود عمدتا در حوزه تخصصى خود سالها مسوولیت داشته اند و اگر هنر و توانمتدى و ایده هاى خاصى داشته باشند، در آن سالها حتما به عرصه آورده اند. اینکه باز روى بیاوریم به دایره محدود مدیران ارشد اجرایی بیست سال گذشته کشور بیانگر این نکته تاسف بار است که انتظار یک کابینه قدرتمند و نوآور با ایده هاى تازه دور از ذهن است .

    حقیقتا افرادى که بغیر از هشت سال دولت نهم و دهم در همه دولت هاى آقاى هاشمى و خاتمى و دولت اول روحانى یا وزیر بوده اند یا مشاور رییس جمهور بوده اند یا رییس یک سازمان مهم بوده اند یا معاون رییس جمهور یا وزارت خاصى بوده اند ، حرف و ایده تازه اى براى حل بحران ها دارند ؟ آیا بحران ها و چالش هاى جدى کنونى اقتصادى ایران برآیند مدیریت کلان کشور در طى سی و هشت سال گذشته نیست که براى حل آنها دوباره به عده اى از همان مدیران که در پدیدارى این چالش ها نقش داشته اند رو آورده ایم ؟

    به نظر مى رسد حکومت ایران و در ابعاد محدودتر دولت جمهورى اسلامى ایران اگر به دنبال حل چالش هاى جدى اقتصاد ایران که در مراحل بعد مى تواند به چالش هاى سیاسی و امنیتى تبدیل شود هست، ابتدا باید پارادایم خود درباره حکمرانى را در عرصه هاى مختلف از جمله انتخاب دولتمردان تغییر دهد و با باز کردن دایره تنگ و محدود معتمدین خود، امکان حضور در این عرصه را براى مدیران توانمند خارج از دایره همیشگى قدرت در ایران باز کند تا این نسل تازه مدیران با ایده هاى نو به مبارزه با چالش هاى کهنه بپردازند.

    35225

    بازنشر مطالب و اخبار گروه خبری

    پایگاه تحلیلی خبری صلح

    اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح برای ما ارسال نمایید.

    خبریار صلح

    قوانین خبریار صلح

    1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
    2. شما می توانید از بخش خبریار صلح، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
    3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
    4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
    5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
    6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
    7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
    8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

    گروه وبگردی و خبریار صلح